Vinterroning og redningsveste i DSR

Vi har, siden vi meldte ud, at man kommer til at skulle benytte redningsvest fra standerstrygning og frem til scullerskiltet bliver lukket (vandtemperatur på 10 grader), fået en række spørgsmål.

Den altoverskyggende grund til, at vi for fremtiden forlanger brug af redningsvest under roning, er sikkerheden for klubbens medlemmer. Når man er ude og ro om vinteren og i det tidlige forår, er vandtemperaturen ofte tæt på nul grader. Dette betyder, at skulle man falde i, er det altafgørende, at man hurtigt kan sikre sig selv.

Ifølge Videnskab.dk er ”kuldechok-respons” forklaringen på, hvorfor en stor del af de personer, der omkommer i koldt vand, dør i løbet af de første minutter og ikke i løbet af den noget længere periode, der skal til, før hypotermi sætter ind. Hyperventilation med risiko for at sluge vand er en er en væsentlig risiko.

Selv den mest erfarne roer kan komme ud for en kæntring, og skulle uheldet ske, er det vigtigt at man hurtig får sikret sig selv. I den forbindelse er en redningsvest i båden desværre ikke meget værd – man har slet ikke tid og kræfter til at lede efter den og få den på i det kolde vand.

Din kropstemperatur skal ikke falde mange grader, før din ændrede adfærd og nedsatte fysiske formåen bliver livstruende. Dette har Søsportens Sikkerhedsråd lavet denne grafik på.

Symptomer på hypotermi

Ved blot 36 grader begynder du at miste den fulde kontrol over dine arme og ben og ved 35 grader, lukkes helt for blodtilførslen til arme og ben.

Vand køler kroppen ned ca. 4-5 gange så hurtigt som luften, så det går meget stærkt.

Forsøg i den engelske Royal Navy har vist, at hvis man falder i koldt vand, må man ikke straks begynde at svømme, men man skal vente indtil vejrtrækningen er under kontrol.

Egen redningsvest og køb af redningsveste

Roning i DSR er en forholdsvis billig idræt og det dyreste kontingent er 260 kr. om måneden. For dette får man fuld adgang til klubben 24 timer i døgnet, og der stilles materiel til rådighed for mange millioner kroner.

I roning er der ingen påkrævede former for tøj eller andet dyrt grej – i modsætning til f.eks. indkøb af dyre fodboldstøvler, golfkøller, løbesko, cykler mm.

Når bestyrelsen beder medlemmerne om at investere i deres egen sikkerhed til vands, så tror vi på, at det er noget som alle har en vilje og mulighed for.

Heldigvis har vi et RIGTIG godt tilbud til alle medlemmer:

Klubben giver et stort tilskud, og du skal som medlem derfor kun betale 600 kroner for din Secumar redningsvest, en vest som langt de fleste steder koster 1.400 kroner eller mere.

Vi kommer til mindst en gang årligt at have fælles test af redningsvestene, hvor klubben sørger for at få en ekspert ind udefra til at teste redningsvestene.

Secumar redningsvesten kan købes i baren. (UDSOLGT, næste sending kommer uge 46).