Coastalkaproning

Coastalkaproning er sammen med Inriggerkaproning DSR’s tilbud til de ambitiøse (motions-)kaproere i Svanemøllen, dem der sætter kaproning i centrum. Målet for træningen er at klare sig bedst muligt og ro på fremragende vis, og opnå de bedste resultater i de konkurrencer, hvor DSR deltager.

Coastalkaproning er for dig, der vil ro kaproning i coastalbåde. Dig der vil træne seriøst, dvs. organiseret, dedikeret og fokuseret med henblik på deltagelse i danske regattaer, SPP, Coastal DM, Copenhagen Harbour Race såvel som regattaer i udlandet fx Open Nordic Coastal Rowing (NM) og World Coastal Rowing Championship (VM).

Hvad det kræver af dig

Som roer på Coastalkaproning skal du være indstillet på at træne regelmæssigt igennem længere tid for at forbedre dig fysisk og teknisk sammen med dine holdkammerater. Det forventes, at du træner minimum tre gange om ugen, og at du prioriterer deltagelse i danske og/eller internationale regattaer udover den lokale SPP-konkurrence, der består af 8-9 løb på hverdagsaftner fra maj til september. Hvis du ønsker at deltage i de internationale regattaer forventes en større træningsindsats.

Du skal have en indstilling, et mindset, der understøtter kaproning. Du vil udvikling, og træner med fokus på forbedring. Du må godt blive lidt irriteret indeni, når dine holdkammerater ror lidt hurtigere til træning, når blot det motivere dig til arbejde mere, for at rollerne bliver byttet rundt. I arbejdet i den enkelte båd bidrager du til, at du og dine kammerater bliver bedre sammen.

Det forventes også, at du har intentionen om at erhverve dig costalret.

Som roer på Coastalkaproning har du privilegier og pligter. Privilegier er fx faste træningstider med dedikeret trænerteam, reserverede både og mulighed for deltagelse i diverse mesterskaber. Pligterne er bådistandsættelse, deltagelse i festproduktion mv., og fungere som instruktør, assistere ved træning på Førsteårsroning eller i udvalgsarbejde ved organisering af diverse mindre opgave.

Har du fået en rød svensknøgle for ikke at have udført din del af vintervedligeholdet, kan du ikke deltage i træning på Coastalkaproning i lighed med regler for klubbens øvrige organiserede tilbud.

Fast træner og fokus på udvikling og sammenhold

Der er tilknyttet et fast team af trænere til Coastalkaproning. Det nuværende team består af Anders Brems og Timothy Antonie Hansen.

Trænerne tilrettelægger træningen over sæsonen, og de udtager roere til de enkelte regattaer. De har ansvaret for, at roerne befinder sig i en konstant (progressiv) udvikling.

Kaproning kan være hårdt, men det SKAL også være sjovt at træne. Coastalkaproning er derfor også et socialt netværk.

Hør mere om Coastalkaproning

Ønsker du at være en del af Coastalkaproning, kontakt da Anders Brems eller kom forbi træning – tidspunkter fremgår af ugeplanen.

Vil du ro i coastalbåde i DSR, er der tre muligheder

  • Du/I kan tage på tur uden for de organiserede tilbud, Coastalkaproning, PoP og Motionsroning, hvis du/I har de nødvendige rettigheder til at ro i den pågældende bådtype.
  • Hvis du gerne vil deltage i organiserede, strukturerede træning, men ikke har planer om at træne mere end 1-2 gange om ugen, kan du træne på Puls og Program (PoP), hvor der ofte også ros i coastalbåde.
  • Vil du til gengæld gerne træne organiserede 3 eller flere gange om ugen, og har du et ønske om at stille til start i mesterskaber, som DM, NM eller måske VM, så Coastalkaproning tilbuddet for dig.

Et par råd ved roning i coastalbådene

  • Der er en finne under båden, der kan komme i karambolage med bådvogn og jorden. Kig, hvor finnen er, inden du/I sætte båden i vandet.
  • Husk bundproppen!
  • Ror du i en solo-coastal eller sidder du 1’er i en dobbelt-coastal, så orienter ved at se dig over skulderen ofte, da du/I kan ro ganske hurtigt. Orienter dig skiftevis over højre og venstre skulder, da du ikke kan se alt til den ene side.
  • Vær forsigtige de første gange. Lær bådens begrænsninger at kende – særligt i sidesø.
  • Husk en drybag – der er ikke rum til at lægge ekstra eller skiftetøj.
  • Som i en inrigger er du/I tør(e), også om fødderne, så længe du/I ikke går ud i store bølger.
  • Husk at undgå at skodde for hurtigt, bådene er åbne agter, og der kommer vand ind, når man ”bakker”.
  • Er du/I uheldig(e) at ryge i vandet, entrer du/I båden, ligesom man entrer en sculler.

Comments are closed