Kaninholdet

slider_01

Gi’ din første ro-sæson et boost – bliv en del af Kaninholdet!

Kaninholdet er for alle nye roere, som har lyst til regelmæssig, struktureret træning med mulighed for at smage på konkurrence. Teknik, fart og fællesskab går hånd i hånd hele vejen. Sæsonen kulminerer ved den traditionsrige dyst, Svanemøllematchen, hvor der naboerne i Svanemøllen udfordres til duel på fart og udholdenhed 1. mandag i september.

Kaninholdet skaber rammen for en ”blød landing” i klubbens træningstilbud og aktiviteter. Efter endt instruktion fortsætter din ro-uddannelse her. Du lærer her mange af de færdigheder, der senere giver dig mulighed for let at glide ind på klubbens øvrige tilbud, Puls og Program (PoP), Inriggerkaproning (inka), Coastalkaproning og Motionsroning. Du får et netværk og kan hygge dig med dine nye rokammerater til brunch efter søndagstræningen, samtidig med at du kan være sikker på at blive udfordret og på at blive god til at ro i din første sæson.

Hvem kan deltage på Kaninholdet?

Tilbuddet er rettet mod nye roere – kaniner – der gerne vil arbejde syste-matisk med roteknik og samarbejde i båden og som ønsker at bidrage til det stærke fællesskab i DSR. Er du ny i DSR, men har roerfaring fra et andet sted, så er du også meget velkommen, da du på dette tilbud hurtigt vil opnå et stort netværk i en ellers stor klub.

Der er plads til både bredden og ambitionerne på Kaninholdet. Det er derfor ikke et krav, at du ser dig selv som en benhård konkurrenceatlet. Du skal dog have tid og lyst til at deltage regelmæssigt 1-3 gange om ugen for at udvikle dig sammen med gruppen, så niveauet løbende øges.

Hvem skal dyste mod naboerne i Svanemøllematch?

Der er fire dedikeret løb i 4-årers inrigger til Svanemøllematchen, to løb for hhv. damer og herrer. Teamet af trænere udtager de fire hold, dvs. i alt 16 nye roere repræsenterer DSR. De kæmper om æren, håneretten og nogle af Svanemøllens mest prestigefyldte trofæer på spil! Selvom der kun er 16 pladser, som der traditionelt bliver kæmpet hårdt om, så er ALLE en del af holdet og, forhåbentlig, sejren i september.

Som anført er disse løb dedikeret nye roere, kaldet kaniner. I denne sammenhæng defineret ved, at roerne har erhvervet sig roret senere end sidste års Svanemølle-match. Overflyttere fra andre roklubber kan derfor ikke udtages til løbet, hvis de har opnået roret før denne skæringsdato.

Efter Svanemøllematchen vil de mest ihærdige kaniner umiddelbart være klar til at snuse til klubbens øvrige træningstilbud, Puls og Program (PoP), Inriggerkaproning (Inka) og Coastalkaproning, eller måske fortsætte deres rouddannelse ved at blive begrænset styrmand.

De kaniner der ikke har været helt så ihærdige eller er kommet sent ind sæsonen kan fortsætte på Kaninholdet, hvor erfarne hjælpere fra de forskellige træningshold hjælpere med at løfte disse kaniners tekniske niveau, så disse også snart kan indgå i de ovenfor nævnte træningstilbud.

Ofte har Kaninholdet stillet til start i Copenhagen Harbour Race. Et løb arrangeret af Københavns Roklub, hvor der roes om kap i den sydlige del af Københavns havn fra Langebro til Slusen. Her er der ligeledes en dedikeret klasse for kaniner.

Hvornår kan jeg begynde på Kaninholdet?

Har du ingen roerfaring, når du melder dig ind i DSR, så er du kanin fra første dag, men du kan først deltage på Kaninholdet, når du har gennemført introduktion- og instruktionsforløbet, dvs. erhvervet dig roret. Tilbuddet starter midt i maj, og der er løbende optag. I starten er der tre ugentlige træningspas, jf. ugeprogram.

I takt med at Svanemøllematchen nærmer sig, intensiveres træningen, og det bliver nødvendigt at kunne træne flere gange ugentligt, så formen og teknikken er i top, når nabo-klubberne skal sættes på plads. Det betyder også, at vi på et tidspunkt er nødt til at opdele jer, deltagere på Kaninholdet, lidt.

Alle vil fortsat træne samme, men der kan være et differentieret program for træningen. Det skyldes, at jeres niveau kan være meget forskelligt og afhængig af om du er naturtalent, har deltaget på tilbuddet fra start midt i maj, eller måske først starter sidst i juli. Da træningen intensiveres i august, skal vi sikre, at det bliver en god oplevelse for alle, selv i jagten efter fart frem mod dysten mod naboerne. Det betyder dog ikke, at vi ikke også kan løfte niveauet på de sidste ankomne, og det er set, at enkelte “late bloomers” er blevet hivet ind i kampen om de 16 pladser til dysten.

Mens andre har præsteret rigtigt flot til Copenhagen Harbour Race lidt senere på sæsonen, når de har fået lidt flere kilometer og træning i kroppen. Du kan både satse hårdt på at komme i båden med de bedste, eller du kan vælge at se tilbuddet som en sikker start i DSR, hvor du får helt styr på teknikken og undgår skader.

Kaninholdet er hyggeligt uden at være et “hygge-tilbud”, og du skal være indstillet på at give af dig selv, både fysisk og socialt. Til gengæld lover vi dig oplevelser og relationer for livet.

Kig forbi, og kom godt i gang i DSR!

Vi gælder os til at lære dig at kende,

Trænerteamet, Kaninholdet