Coastalroning

Vil du gerne i god form og ro hurtigt på havet, så er coastaltilbuddet en god mulighed. Vi træner mere end gennemsnittet og deltager også i regattaer i ind- og udland. Da bådene kræver, at man er i god form for at undgå skader i de lidt større bølger, forventer vi at du træner regelmæssigt og helst med to årer, så du bliver god til det.

Coastalroning er en effektiv måde at få fysisk træning på. Bådene er nemme at komme i gang med uden dog at være specielt nemme at mestre. En del af det at ro coastal er at blive bedre til at læse havet og bruge bølgerne til ens fordel, så navigering og manøvrering er derfor vigtige kundskaber.

Vi træner mindst 4 gange om ugen op til konkurrencer mere og i løbet af sæsonen deltager vi i alle de løb, vi kan stille hold til.

Tag en snak med coastaltræner Andreas Sloth, hvis du har lyst til at prøve kræfter med bølgeroning og coastalkonkurrencer.

Påkrævede rettigheder ved coastalroning

Læs mere i reglementet (nærmere bestemt bilag 2), hvis du vil vide, hvilke rettigheder der kræves for at ro i coastalbådene.

Et par råd ved roning i coastalbådene

  • Der er en finne under båden, der kan komme i karambolage med vognen og jorden. Kig hvor finnen er, inden I begynder at sætte båden i vandet.
  • Husk bundproppen!
  • Kig jer over skulderen ofte, da I kan ro ganske hurtigt i bådene. Kig til begge sider, da man ikke kan se alt til den ene side.
  • Vær forsigtige de første gange, lær bådens begrænsninger at kende – særligt i sidesø.
  • Husk en drybag – der er ikke et tørt rum til at lægge ekstra tøj.
    Som i en inrigger er man tør, også om fødderne, så længe man ikke går ud i store bølger.
  • Husk at undgå at skodde for hurtigt, bådene er åbne agter, og der kommer vand ind, når man ”bakker”.
  • Er I uheldige at ryge i vandet, entrer I båden, ligesom man entrer en sculler.

Der er tre måder du kan bruge coastalbådene på i DSR.

  1. Du kan selv tage ud, hvis du har de nødvendige rettigheder til at ro i den pågældende bådtype.
  2. Hvis du gerne vil ro struktureret træning, men ikke har planer om at træne mere end 1-2 gange om ugen, kan du møde op til Puls og Program, hvor der ofte også ros i coastalbåde.
  3. Vil du til gengæld gerne træne 3-4 gange om ugen og har planer om at stille op til mesterskaber som dm eller måske vm, så skal du melde dig under fanerne på vores coastalkaproningshold. Det vil dog være en god ide først at have taget nogle ture på Puls og Program, inden du kommer på coastalholdet, så du er tryg ved bådtypen og kan teknikken.

Comments are closed