Styrmandslauget

Styrmandslauget er en gammel underforening i DSR stiftet i 1958 – som dog intet har at gøre med at være styrmand. Men hvordan hænger det nu sammen?

Styrmandslaugets formålsparagraf

Styrmandslauget er sat i verden for at fremme klublivet på 1. sal – og til dette hører den store ære at afholde DSR’s yderst populære julefrokost og den meget traditionelle udklædningsfest Blåt øje. Til sidstnævnte bestemmer Styrmandslauget festens tema, der gennem årene er udfoldet i mange kreative retninger.

Om dette og meget mere findes mange spændende beretninger i de gamle almanakker, som befinder sig i den til en hver tid siddende Overstyrmands varetægt.

Medlemskab og generalforsamling

Styrmandslaugets medlemmer tjener i et år og vælges af det afgående Styrmandslaug og godkendes af Styrmandslaugets Venner på laugets årlige generalforsamling, som afholdes på verandaen i direkte forlængelse af DSR’s ordinære generalforsamling.

Medlemmer af DSR’s bestyrelse, udvalgsformænd samt forhenværende Styrmandslaugsmedlemmer kan ikke vælges til Styrmandslauget, men alle kan blive medlem af Styrmandslaugets Venner for den nette sum af 50 kr. Medlemskabet inkluderer Tuborg Julebryg og Carlsberg 47 ad libitum til generalforsamlingen.

Styrmandslaugets generalforsamling er traditionelt set en demokratiets højborg, og eventuel utilfredshed med det afgående eller tiltrædende laug bedes ytret her.

Så kom, og vær en del af en skattet DSR-tradition!