Turforslag

Her kan du læse om de langture vi har haft i Danmark, samt lidt nyttig infomation om turen.

Vær dog obs på at priser og forudsætninger for nogle af klubberne kan have ændret sig, så husk at undersøg det, før du planlægger din langtur

Sydfyn, 1 uge (kajaktur)

ROFARVAND
Start Svendborg og slut Ærøskøbing. Tur ud fra Svendborg rundt om Thurø og langs kysten af Tåsinge. Færge til Ærø. Roning langs nordkysten mellem Søby i vest og Marstal i øst. Strandene er let fremkommelige med kajak og generelt er farvandet lavvandet. Ærøskøbing er et godt udgangspunkt for at se både øst og vest for Ærøs nordkyst. Søkort til hele roturen findes i DSR.
BÅDE
K-1’er og lån af K-2’er i Svendborg kajakklub.
OVERNATNING
Svendborg kajakklub, privat og campingplads i Ærøskøbing.

Silkeborgsøerne, 3 dage

ROFARVAND
Turen gik fra Ry til Skanderborg og retur, samt mod Silkeborg og retur mod Ry. Silkeborgsøerne er en blanding af søer og åer. Landskabet er meget varieret. På Ry-Skanderborgstrækningen er der to overbæringssteder. Den ene i Ry og den anden ved Fuldbro, hvor en vej skal krydses. Mellem Skanderborg og Ry går tog. Bådene blev lagt op i Skanderborg roklub en nat, hvorefter vi tog toget til Ry for at overnatte og retur til Skanderborg næste morgen. Togturen tager ca. 10 min., og begge roklubber ligger tæt på stationerne. Kort over Silkeborgsøerne skal skaffes specielt, men turistforeningen i Silkeborg har udmærkede kort til kanoroere.
BÅDE
To-åres og fire-åres inriggere, som var lejet i Ry roklub.
Ry roklub.

DSR-Rungsted, weekendtur

ROFARVAND
Rofarvandet er Øresund med udgangspunkt i DSR fredag sidst på eftermiddagen, hvor man pakker bådene og ror til Rungsted. Eneste bemærkning til strækningen er Nivåbugten, som er fyldt med sten. Derfor anbefales det at ro fra Vedbæk Havn med direkte sigte på Nivå Havn. Bugten er 6 km lang. Lørdag kan man – alt afhængigt af vejret – ro til Humlebæk eller Snekkersten og spise frokost, bade m.v. Sidst på dagen ros tilbage til Rungsted. Søndag går turen tilbage til DSR. Al mad m.v. til weekenden er indkøbt, inden turen starter. Formålet med turen er at give kaninerne et lille indblik i og lyst til at tage på langture.
BÅDE
Seks to-åres inriggere, DSR’s egne.
OVERNATNING
Begge overnatninger foregår i Rungsted roklub, som er en nyere roklub med gode faciliteter.

Sydfyn, 3 dage

ROFARVAND
Roning fra Fåborg til Drejø, og fra Drejø til Svendborg. Søkort findes i DSR. Fra Drejø til Svendborg skal man være opmærksom på strømforholdene. Strømretningen i Svendborgsund aflæses i strømtabeller, der fås hos havnefogeden.
BÅDE
Seks to-åres inriggere og fem kajakker. Både og kajakker var DSR’s egne.
OVERNATNING
Fåborg roklub (kr. 25,-/person) og naturlejrpladsen ved den nye havn på Drejø. Der er ingen faciliteter på naturlejrpladsen, men toiletfaciliteter og affaldscontainere findes på havnen 100 m fra pladsen. Havnefogeden valgte dog at opkræve et gebyr (kr. 10,- /person).