Hjelmsjö

På Hjelmsjö kan du prøve kræfter med en masse forskellige bådtyper mens du slapper af i gode kammeraters selskab.

DSR har i over 25 år haft tradition for at afholde en rolejr i Sverige på Hjelmsjön Rostadion et par uger hver sommer i juli/august. I 2024 er lejren åben fra fredag eftermiddag den 12. til 26. juli kl. 12.

Hjelmsjön ligger i Sverige ca. 55 km øst for Helsingborg.

Rolejren er en enestående mulighed for at stifte bekendtskab med sculler- og kajakroning på stille søvand. Der vil være scullerinstruktion hver dag på Hjelmsjön ved DSR-instruktører, sådan at man har mulighed for at erhverve scullerret. Der vil desuden blive arrangeret scullerinstruktionen i Svanemøllehavnen efter lejren, så der også her bliver mulighed for at færdiggøre instruktionen og opnå scullerret. Du kan tilmelde dig på DSR Scullerinstruktion på Groupcare.

Der vil så vidt det er muligt også blive arrangeret Hjälmsjö kajak instruktion og kajakpolokampe, hvor alle kan deltage.

Klubhuset har køkken, toiletter og 3 sovesale, hvor der er et begrænset antal sengepladser (ca. 20), så vi råder til, at man tager sit eget telt med. Der er desuden badefaciliteter og sauna. Der kan maks. være 40 personer pr. dag i lejren.

Information om priser og tilmelding nedenfor. Vær opmærksom på, at man – udover te og kaffe – selv skal sørge for drikkevarer (sodavand, juice, øl, vin etc.). Der er mulighed for indkøb i den nærmeste by, Örkelljunga.

Lejren drives af os alle

Vi medbringer selv et antal af klubbens både. Det er derfor lejrens deltagere, der tager bådene på og af trailerne, og vi forventer derfor, at så mange som muligt møder op og hjælper med dette.

Alle skal desuden vælge en arbejdsopgave i forbindelse med at de tilmelder sig lejren. Hvis man har valgt pålæsning/aflæsning i DSR har man PLIGT til at møde op. Alle andre møder frivilligt op, hvis de kan og vil, og spreder den gode stemning.

Lejren nedtages og rengøres, og efter hjemkomst skal bådene vaskes, rigges og repareres. Du tilmelder dig til disse opgaver på tilmeldingssiden.

Ud over gode ro-oplevelser er formålet med lejren naturligvis også socialt samvær DSR-medlemmerne imellem. Lejren fungerer på frivillig basis, således forstået at vi alle deltager i indkøb, madlavning og rengøring, samt i en af nedenstående opgaver:

1. Pakning af både, dvs. sætte bådene på trailer m.m.
  2. Oprydning, rengøring m.m. af Hjelmsjö Lejren
  3. Aflæsning af både m.m. efter Hjelmsjö
  4. Vask af både og reparation af mindre skader
  5. Voks/polering og reparation af mindre skader
  6. Voks/polering og reparation af mindre skader

Det forventes, at tjansen tager 2-4 timer, og du skal i forbindelse med tilmeldingsformularen vælge, hvilken tjans du foretrækker.

Børn i Hjelmsjölejren

Børn er velkomne på Hjelmsjölejren.

Det skal for god ordens skyld understreges, at der ikke tages særlige hensyn mht. sengetider, sovepladser o.lign. til børnefamilier, som deltager på lige fod med andre.

Hjelmsjö Juntaen har taget initiativ til et kontaktforum via groupcare for DSR-forældre, der til glæde for børnene er interesserede i at koordinere deres ophold i lejren. Koordineringen er forældrenes eget ansvar.

Priser & Tilmelding

Datoer: 12-26. juli 2024
Pris: kr. 220/dag
Antal deltagere: 40/dag

OBS!! – vær opmærksom på, at tilmelding er bindende og at pengene derfor ikke kan refunderes!

Der er findes mange måder at komme til Hjälmsjö.

Kører du kører i bil, tager du E4 mod Stockholm og drejer af ved afkørsel 71 mod Örkelljunga. I Örkelljunga, drejer du af i rundkørslen mod Hässleholm og Campingpladsen. Du følger vejen ned forbi Campingpladsen og drejer af den næste sidevej til højre, Abborrstigen, og fortsætter ned til lejren.

Er du på cykel kan du finde en rutebeskrivelse her.

Ellers er der mulighed for offentlig transport fra Helsingborg station til Örkelljunga centrum med SkåneExpressen 10. PS: den afgår ved parken udenfor stationen.

Sidst men ikke mindst kan du prøve at få et lift med en af de andre roere.

Kontakt til Hjelmsjölejren

Lejrens adresse er:
Roddstadion, Aborrstigen 3, Örkelljunga.

Har du spørgsmål?

Skriv gerne til hjelmsjoen@danskestudentersroklub.dk. Desuden har lejren et lukket forum på Facebook: DSR-rolejr.