Træning

Pænt goddag og velkommen til.

Jeg hedder Mette Dyrlund og er medlem i Danske Studenters Roklub (DSR).
Formanden fra DSR, Kasper Haagensen, spurgte mig, om jeg havde lyst til at skrive nogle indlæg om træning til DSR’s medlemmer og til de sportsinteresserede, som har lyst til at prøve at ro.
Mit mål er at give et indblik i, hvordan man planlægger et træningspas samt planlægger en hel sæson, hvordan man laver en trappetest eller ugetest i ergometeret (ro-maskinen) samt forsøge at videregive mine træningserfaringer, viden om kroppen og det mentale spil.

Info om mig:

I sommeren 2008 blev jeg spottet på Sankt Annæ Gymnasium af trænere og tidligere udøvere fra DSR. Jeg drømte dengang om musikken, og ville på Musikkonservatorium. Da jeg kom ud til Bagsværd sø første gang, synes jeg, at det var fantastisk og blev grebet af det med det samme. Så jeg måtte opgive musikken for en stund og vælge rosporten i stedet for. Jeg kom til at holde utroligt meget af ro-livet og det gode kammeratskab i klubben. Og nyder fortsat opbakningen og de gode snakke.

I efteråret 2012 blev jeg en del af Danmarks Rocenter og landsholdet i den ”åbne” klasse, hvilket vil sige, at der ikke er noget vægtkrav for mig. I roning findes der også letvægtsroning, hvor det for kvinderne betyder, at de ikke må veje mere end 59 kg i gennemsnit på en båd og mændene ikke mere end 70 kg i gennemsnit. Letvægtsklassen sætter helt sikkert nogle begrænsninger for de roere med hensyn til styrketræning og kost. Dette er jeg heldigvis forskånet for.

Jeg træner ca. 11-13 gange om ugen. I sommersæsonen indebærer det 11 vandtræningspas og 2 vægttræningspas. I vinterperioden har vi mere fokus på at opbygge muskelmasse og blive stærke. Vi vægttræner ca. 3-4 gange om ugen af 2 timers varighed. Derfor får konditionstræning/aerob træning ikke lige så stor opmærksomhed, da konditionstræning i for stor mængde og intensitet vil hæmme tilvæksten af muskelmassen. Og da jeg som nævnt ror i den åbne klasse, er det en fordel at have så stor muskelmasse som muligt samtidig med at fedtprocenten holdes lav.

Det er altafgørende for mig at opretholde min lyst og motivation for at nå mine mål, ellers sker der ingen forbedringer. Ro-livet skal være sjovt! Jeg læser Idræt og Sundhed på Syddansk Universitet i Odense. Det er en fantastisk kobling til mit liv som roer, da jeg på studiet lærer om de fysiologiske og psykologiske faktorer i forhold til idræt/sport. Jeg læser dog blot på halv tid eller kvart tid, da det er umuligt for mig at få tid til både studie og roning på fuldtid. Jeg har i en periode
prioriteret roningen, da jeg virkelig synes, det er spændende at se hvor langt, jeg kan nå. Det indebærer også, at jeg har begrænset tid til familien og venner for ikke at nævne fester og andre sociale arrangementer især også dem i DSR, da jeg elsker at danse i klubben. Men prioritering er altafgørende for, at jeg når mit mål.

Jeg glæder mig til at skrive nogle flere indlæg til jer og håber, at I får inspiration og viden om træning.