Sikkerhed til vands

Det siges, at ”kun en tåbe frygter ikke havet”, og i DSR tager vi selvfølgelig de nødvendige forholdsregler, for at vi kan ro i sikre rammer. Noget af det vigtigste er, at vi primært ror om sommeren og er ekstra forsigtige, hvis vi er ude om vinteren eller i ydersæsonerne, hvor vandet er koldt.

Samtidig er roning en ny idræt for vores nye medlemmer, og vi skal selvfølgelig undgå idrætsskader. Idrætsskader er heldigvis ret sjældne i roning, der ikke indebærer samme de risici som f.eks. løb.

Svømmekrav og andre sikkerhedsforanstaltninger

Vi går meget op i, at du bliver teknisk god før du får din ro-ret – både af hensyn til dig selv (skadesforebyggende) og dine medroere.

Så for at få ro-ret skal du, udover at kunne svømme 400 meter[*], normalt på vandet mindst 8 gange med en instruktør. Herudover går vi op i, at du sammen med bådens andre roere og styrmanden kan manøvrere båden sikkert.

Vi har altid redningsveste med i bådene,
og inden den første tur på vandet instrueres alle kaniner i DSR
i den rette brug og opbevaring af vestene.

Ud over at sikre at alle lærer at manøvrere båden forsvarligt, og at alle kan svømme, sørger vi altid for at tage rednings- eller svømmeveste med på alle ture. Desuden har hver båd en styrmand, der er en erfaren roer, som ved det nødvendige om vejret og færdselsreglerne på vandet. Inden vi tager ud at ro, registrerer vi hvem, der er i båden, og når turen er slut registrerer vi, at alle er hjemme igen – det giver også mulighed for at følge med i, hvem der har roet mest.

Endelig er vores både meget sikre, og de er faktisk bygget sådan, at de ikke kan synke men bliver liggende i vandoverfladen, selvom de bliver fyldt med vand – hvilket kun sker meget sjældent. Alle både har selvfølgelig også en øse, så man kan hælde vand ud, hvis båden da ikke er selvlænsende, hvilket betyder at vandet kan løbe ud mens man ror.

[*] Vi afholder ikke svømmeprøve – du skal derfor selv teste dine svømmefærdigheder inden instruktionen.
Før du kan komme med på vandet, vil du dog blive bedt om at skrive under på, at du kan svømme 400 m.

Ønsker du kajakret, skal du aflægge svømmeprøve på 600 m i åbent vand.

Læs mere om sikkerhed

Vil du vide mere om sikkerhed til vands, så se Dansk Forening for Rosports hjemmeside. Vi anbefaler desuden, at du læser vores dokument omkring hvad Hvad enhver roer bør vide.