Kajak-instruktion

Lær at ro turkajak og surfski i DSR.

Turkajak / surfski instruktion er gratis for alle medlemmer af DSR, dog skal der betales for IPP 2 bevis, morgenmad og frokost på opstartsdagen, i form af en billet til 250 kr.

Turkajak og surfski stiller højere krav til personens balance og fysisk form, end havkajak. Turkajakken er mindre stabil end en havkajak, og man har ikke nogle hjælpemidler til at komme op i kajakken efter kæntring.
Turkajak kræver, at man er i rimelig god fysisk form, man skal kunne trække sig selv op i kajakken. Det minder lidt om at komme op på en bådebro fra dybt vand uden trappe eller lignende, man skal have nok styrke i armene til at trække sig selv op.
Det er et krav for at få kajakret, at man sikkert skal kunne komme op i kajakken igen efter en kæntring.
Der bliver trænet kæntringsøvelser ved hver instruktionsgang.

Hvad skal der til for at blive frigivet?

Først skal du deltage i et kajak instruktionskursus i klubben, som strækker sig over 6 instruktions gange. Den første gang er 8 timer på en weekenddag, herefter på hverdage kl. 17:30 – 20:00 i 4 uger. Kurset afsluttes på en weekenddag.
Instruktionskurser bliver typisk afholdt i maj, nogle gange også i august.
Instruktionskurset skal gennemføres med tilfredsstillende niveau og fremmøde.

I DSR kræver vi, at alle har roet mindst 50 km for at blive frigivet. Disse 50 km er inkluderet i instruktions-kurserne. Dette er for at opnå den fornødne rutine.
Deltagelse i et kajak styrmands-kursus er obligatorisk, det afholdes en aften i klubben. Kurset omfatter søvejsregler, vigepligt, DSR’s reglement, vejr og vind med mere.
Svømmeprøve på 600 m er obligatorisk og foregår normalt ud for stranden i Svanemøllebugten eller ved Hellerup.
Ved tilfredsstillende gennemførsel af instruktionskursus, får man udover kajakret i klubben, også et IPP 2 turkajak/surfski bevis. (IPP beviset bliver først udstedt efter 6 mdr medlemskab i klubben).

Kursusforløbet skal afsluttes med frigivelse samme sæson. Når man ikke at få kajakret indenfor samme sæson, kan man ikke fortsætte med at ro ture som pingvin næste sæson, men må starte forfra på instruktionsforløbet.

Kajakinstruktion 2024

Årets kajakinstruktion foregår på følgende dage:

• Lørdag eller søndag d. 4. eller 5. maj. kl. 09:00-17:00
  • Efterfølgende instruktion på mandage eller onsdage kl. 17:30-20:00 i 6 uger.

Vil du have besked, når vi åbner for tilmelding til ovenstående eller fremtidige hold, så skriv dig på interesse listen her: Interesselisten for kajakinstruktion

Hvis datoerne i år ikke passer dig, foreslår vi, at du overvejer at tage roret til robåde, som din første rettighed. Det er klubbens største aktivitet, og vi kan derfor tilbyde større fleksibilitet omkring, hvornår du kan blive oplært. Læs mere om instruktion i robåde her: Første rotur